Penktadienį „Airbus” (AIR) ir „Qatar Airways” grįžta į teismą, nes sutartinis ir saugos ginčas dėl keleivinių lėktuvų A350 virsta ginčais dėl konfidencialių dokumentų, o beprecedenčio nesutarimo suma viršija 1,5 mlrd. dolerių.
„Qatar Airways” padavė „Airbus” į teismą dėl lėktuvų A350 dažyto paviršiaus ir apsaugos nuo žaibų sistemos pažeidimų, teigdama, kad dėl konstrukcinio defekto gali kilti pavojus saugai. Lėktuvų gamintoja pripažįsta kokybės trūkumus, tačiau neigia konstrukcijos kaltę ir tvirtina, kad lėktuvai yra saugūs.
Abi šalys turi viena kitai pateikti tūkstančius puslapių dokumentų, nes jų ginčas, kuris jau pakeitė konkurencijos formą reaktyvinių lėktuvų rinkoje, artėja prie reto Londono aviacijos ir kosmoso bylų teismo proceso 2023 m. viduryje, jei nebus pasiektas susitarimas.
Ši byla viešai atskleidė vidinę pasaulinės reaktyvinių lėktuvų rinkos struktūrą, įskaitant sutarčių detales ir pramoninę naujų reaktyvinių lėktuvų pristatymo rengimo instrukciją.
Tikimasi, kad penktadienį vyksiančiame Aukščiausiojo teismo posėdyje bus nagrinėjamos abipusės pretenzijos dėl vilkinimo išduoti dokumentus, įskaitant techninės priežiūros bylas ir inžinerinę analizę, taip pat dėl milijonų dolerių indėlių ir „Airbus” kreditų grąžinimo.
Kataro dėl paviršiaus pažeidimų įšaldytų A350 lėktuvų skaičius išaugo iki 28. Iš viso užsakyti 53 tokio tipo lėktuvai.

Praėjusį mėnesį „Airbus” pranešė, kad atšaukė visus 19 likusių „Qatar Airways” A350 užsakymų ir nutraukė su Persijos įlankos oro vežėju nebaigtą naujų lėktuvų pirkimą.
„Boeing” atsisakė komentuoti
Tuo tarpu „Boeing” (BA) pirmą kartą įsitraukė į viešą ginčą tarp savo aršios konkurentės ir vieno didžiausių klientų, teigė su byla susipažinę žmonės.
Ginčas dėl A350 išsiplėtė šiais metais, kai „Airbus” atšaukė atskirą sutartį dėl 50 mažesnių lėktuvų A321neo, argumentuodama, kad sutartys buvo susietos kryžminių įsipareigojimų nevykdymo sąlyga.
Vėliau Kataras užsakė „Boeing 737 MAX” ir tai paskatino ginčus dėl santykinių lėktuvų privalumų perkelti į teismą, o „Airbus” neįprastai pareiškė, kad „MAX” yra toks pat geras kaip ir A321, siekdama išvengti priverstinio lėktuvų gaminimo Katarui.
Dabar oro transporto bendrovei nurodyta perduoti „Airbus” preliminarią MAX sutarties versiją su apribojimais, tačiau „Boeing” prieštarauja retai atskleidžiamiems elementams, teigė šaltiniai.
Bylos teisėjas Jungtinėje Karalystėje paragino surengti lėktuvų gamintojos, oro linijų bendrovės ir Kataro bei Europos reguliavimo institucijų susitikimą, tačiau kol kas nematyti jokių ženklų, kad tai įvyktų.
Pagal aviacijos taisykles bendrovės paprastai kalbasi su savo reguliavimo institucijomis, kurios vėliau aptaria saugos klausimus tarpusavyje, tačiau ši byla parodė, kad įprasta geranoriškumo sistema sugedo.
Prieš penktadienio posėdį, kuris turi prasidėti 8.30 val. Grinvičo laiku, „Airbus” ir „Qatar Airways” atsisakė pateikti komentarus.